Mer information om TV-situationen

Bakgrund:

Transit/Svenska Stadsnät meddelade styrelsen i början av oktober att den analoga TV-signalen skulle stängas ner och ersättas av digitala kanaler. Kopparvägens samfällighet ställdes inför två alternativ: att kollektivt välja kanalpaket Start (6 kanaler) till en lägre avgift än vad vi har idag, eller kanalpaket Lagom som skulle innebära en högre kollektiv månadskostnad. Vi har vidhållit att tidsfristen för ett sådant val är för kort, och att vi måste ha ett beslut från Årsstämma för detta.

Vi har också ett avtal som säger att vi ska ha 18 kanaler, med vissa reservationer för mindre förändringar i utbudet.

Vi står idag inför 3 problem:

Problem 1:

Vi har som sagt ett avtal. Vad innebär Transits förändringar? Är det kontraktsbrott? Vad har vi rätt till? Detta undersöks just nu, men det kommer att ta tid. Tid som inte finns om Transit ska släcka ner de digitala kanalerna på kommunicerad tid, varför vi krävt mer tid från Transit.

Problem 2:

Om vi nu utgår från att Transit genomför aviserad nedsläckning, vilket kanalpaket ska då väljas – det som bäst motsvarar vårat kontraktsenliga utbud men innebär en högre kollektiv avgift jämfört med vad vi betalar idag? Eller Startpaketet, som innebär en lägre kollektiv avgift men endast 6 kanaler? Detta är en fråga som behöver ett beslut från Årsstämman.  Därutöver måste vi som styrelse hinna förvissa oss om vilken information vi ska gå ut med angående boxar, moduler och tvillingkort.

Jag återkommer till problem 3 nedan. Vi har efter påtryckningar blivit lovade av Transit att det kommer att vara en övergångsperiod då inga analoga kanaler släcks, även efter 1/11. Man ska alltså kunna se på TV som om inget har hänt under denna period. Vi vidhåller att årsskiftet kan vara en lämplig gräns för övergångsperioden, men vi har inte fått några garantier om periodens omfattning.

Vidare säger vårat kontrakt att alla hushåll som behöver ska ha rätt att utan kostnad hämta ut 1 st digitalbox. Vi har nu blivit lovade att alla hushåll ska kunna hämta ut en kostnadsfri digitalbox eller modul OM MAN INTE REDAN HÄMTAT UT EN i samband med driftsättningen av nuvarande tjänst.

Att många behöver fler boxar eller tvillingkort, och att dessa i så fall kommer att kosta pengar hamnar under problem 1, avtalsproblemet. En av anledningarna till att kontrakt skrevs med Transit från början var kanske att det skulle bli enkelt att se på TV i alla rum där man hade befintligt antennuttag. Återigen blir det en fråga om vad vi har rätt till enligt vårt avtal.

Problem 3:

Vi får nu rapporter från flera hushåll att flera kanaler har försvunnit. På Transits hemsida kan man läsa att förändringar i kanalutbudet kan komma att ske från v.42. Man kan tolka det som om de har tidigarelagt nedsläckningen med två veckor. En nedsläckning som alltså aviserades till vissa, den 3 oktober! Detta är helt oacceptabelt! Vi har haft och kommer att fortsätta ha kontakt med Transit i detta ärende, men vi uppmanar er som enskilda fastighetsägare att också felanmäla bortfallna kanaler till Transit.

Styrelsens mål är att hitta en lösning som

– motsvarar det avtal vi redan har i högsta grad

– innebär minst krångel för oss boende med boxar och annat

– inte innebär någon förändring i kollektiv kostnad för samfälligheten.

Oavsett om vi når dit eller inte kommer vi behöva rösta om kanalpaket på årsstämman. Kallelse kommer snart!

Detta är allt vi kan meddela i nuläget.

/Styrelsen